lørdag den 26. september 2009

Ugens brevkasse

Kære John

Jeg stod i forgårs og talte med min nabo Klaus, egentlig er han ikke min nabo, Jørgen og Grethe bor i mellem os, og de har et skur, og så kommer kastanjetræet, men så kommer Klaus' hus også. Klaus har fået en sømpistol i 47-års fødselsdagsgave, og han har besluttet at bygge sig en ny carport. Vi startede projektet i sidste weekend. Min kone, Ingeborg, huskede både at tage sukker og Hermesetas med ud da vi holdt vores første kaffe/øl-pause. Det har hun i mange år ikke fattet, men nu sker der noget. Tror, hun læste dit svar i uge 18 angående vigtige husholdningsopgaver.
Mig og Klaus kom til at snakke om en ting, og det kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre din vinkel på. Da vi stod oppe i Silvan, og diskuterede om vi skulle bruge 17 eller 20 mm lægter, forklarede ekspedienten: ”Det er et spørgsmål om religion...” Altså hvilken tykkelse man foretrækker. Men John, er det virkelig også det? Har muslimmer og jøder virkelig en anden tilgang til lægter end os kristne? I al min tid som kunde i Silvan i Næstved har jeg aldrig hørt om, at der skulle være noget religiøst i at bygge en carport. En carport er vel en carport, og Næstved er stadig en dagsrejse fra Døllefjelde. Nu ved jeg ikke så meget om religion generelt, så håber du kan uddybe dit svar lidt. Hvis du også kan komme ind på noget med meningen med livet, så tror jeg der er kage til kaffen i aften.

På forhånd tak,
din hengivende læser Henning-Ole.



Kære Henning-Ole

Jeg er utrolig glad for lige netop dit spørgsmål. Du har ret, der er mange muligheder, hvis man vil bygge en ordentlig, og holdbar, carport. Om det er religion eller ej, det er et ømt emne. Så snart man træder ud i feltet som religionshåndværker, skal man træde varsomt, og Silvan kan være et minefelt. Gennem tiden har forskellige værktøjer haft meget forskellige funktioner. Jeg hørte engang en historie om en eskimo, der byggede sin nye termo-iglo kun med hjælpe fra sin rive og en pakke Capri Sonne, men det er en længere historie.
Hvis jeg skal komme med min vurdering af jeres diskussion, så tror jeg at Klaus og dig er uenige i mange essentielle spørgsmål. Det er noget I som par, skal tage en snak om. I kan overveje at inddrage jeres koner, i hvert fald til at hente kaffe og småkager. Det er et spørgsmål om at få hul på bylden. Så snart ærligheden kommer, er I på rette vej.
Til spørgsmålet om 17 eller 20 mm lægter så har jeg kigget efter, og jeg har ikke kunnet finde passager i de hellige skrifter om carporte. Hvor Jesus parkerede sin kærre, må derfor stå hen i det uvisse, men hvis han havde brug for en holdbar løsning, så vil jeg tro han brugte 20 mm - han var trods alt udlært i faget. Tilmed er jeg sikker på, at han med stor sandsynlighed har brugt en solid helårs imprægnering. Det vil jeg helt klart også anbefale jer. Det vil også forlænge byggeprocessen, så I samtidig kan få løst nogle af jeres samtaleudfordringer.
Dit sidste spørgsmål er straks en anden sag, og jeg tror, mit svar må kræve en smule mere betænkningstid. I mellemtiden tror jeg, at Karen Margrethe i Ude & Hjemme kan være mere behjælpelig. Prøv hende, og ellers så kan du altid kontakte mig på min hotline.

I må have alt muligt held og lykke med projektet.

Kærligst,
John

Ingen kommentarer:

Send en kommentar