fredag den 4. september 2009

Observationer fra Nigeria

- Rødt sand over det hele. Mine sko er helt røde. Jorden har en fantastisk farve.

- Mennesker over alt. Bygningerne hernede har ikke meget at byde på, så næsten al aktivitet forgår på gaden. Gadesælgerene ejer i den grad bybilledet.

- Longi Pops! Min partner de næste tre måneder. Og ja, han hedder Pops til efternavn. Det er bare kun i Afrika det sker.

- Nye lædersandaler. (800 naira) BILLIGT! Det er omtrent 30 kr. for et par håndsyede sandaler.

- AK-47. Jeg har ikke set så mange våben siden jeg var soldat. Politi og soldater står alle vegne, og føler sig rigtig smarte med deres våben. Dårlig holdning! De ligner en gang bonderøve med pinlig barretføring.

- Bad i en spand. Det siger sig selv... Ja, og så er det koldt, medmindre man gider tænde et bål.

- Toiletskyld med en spand. Ja...

- Hente vand i brønden. Til toiletskyld og bad...

- Der mangler en streng på guitaren. Som så meget andet i Nigeria, så er der gode intentioner, men udførelsen mangler.

- Stor interesse for vores kamera.

- Maden består mest bare af ris. Det er ikke helt sandheden, men maden er lavet for at mætte, og ikke for at smage godt. Kød er ret dyrt, så vi får rigtig mange grønsager. Tror måske jeg går hen og taber mig mens jeg er hernede... Og det siger ikke så lidt!

- Ingen strøm. ”NEPA is flashing us!” I stedet for at sige strøm bliver der sagt NEPA, det nationale elektricitetsselskab, og det virker bare ikke! Her i regntiden tænder og slukker de mere, end Karen Jespersen skifter parti.

- Huset er faktisk ret beskit og ikke velholdt. Hvis alting virkede her i huset, ville det være langt over standarden hjemme i DK – det gør det bare ikke! Der er som sagt ikke ret tit strøm, (der er så ikke husets skyld...) men så har vi ikke vand i hanerne, og så drypper det ind alle steder, når det regner. Huset er udstyret med pool, varmtvandsbeholdere og badekar på samtlige 7 badeværelser, stort køkken og meget, meget mere. Og nej, det virker ikke.

- Strøm fra lille benzingenerator. Til når NEPA ikke engang gider flashe os.

- Næsten ingen skygge i dagtimerne. Jeg har aldrig set solen stå så højt på himlen før. Faktisk lidt surrealistisk.

- Velkomstmiddagen var meget afrikansk. Dvs. 45 minutter forsinket.

- Vi har allerede oplevet zulu-tid. Alting er faktisk 45 minutter forsinket.

- Det første husdyr: En fed rotte på min fod. Den kom så faktisk allerede efter et kvarter... Måske var det en udlænding.

- Det andet husdyr: Gekkoer på vægene. De spiser insekterne. Måske synes de også maden er lidt kedelig?

1 kommentar:

  1. du siger jo mange kloge ting men vil gerne fremhæve at det du siger betyder jo faktisk at når jeg kommer en halv time forsent kommer jeg faktisk 15min før eller hvis jeg (i nogens øjne) kommer en time forsent er det jo så kun et kvarter ;) tænk lige over den. synes måske lige vi skulle linke din blog til at par venner og veninder og det meste af min familie ;) lol
    much love

    SvarSlet