onsdag den 23. september 2009

Smooth Hair Cut

Så blev det endnu en gang fredag, og endnu en gang var der noget at opleve. Der er ikke tale om de store begivenheder, der rammer landets nyhedsoverskrifter, nok heller ikke lokalsprøjten, men nærmere en af de der små hø-hø-oplevelser – eller måske bare en anekdote til mig selv så jeg ikke glemmer, hvordan det var? En afrikansk oplevelse var det i hvert fald.
Tidspunktet, hvor det var tid til en klipning, var kommet, så hvorfor ikke få det gjort nigeriansk? Jeg forførte mig rundt omkring, og Longi kunne fortælle, at han var blevet klippet for 100 naira lige nede ad gaden. Vi gik et par hundrede meter væk, og endte i en gade som mere lignede en udtørret flod, end en egentlig vej. Salonen, Smooth Hair Cut, var ikke meget større end et standart dansk gæstetoilet, og temperaturen og luftfugtigheden fortalte, at der var nogen, der havde glemt at trække ud. Hvis jeg skal være helt ærlig, så var der vel omkring 35 grader, og noget der mindede om saunaluft derinde. Jeg svedte allerede inden jeg satte mig.

En ting der åbenbart er universel for frisører, er small-talk. I hvert fald skulle han både spørge om, hvad for noget musik jeg hørte, og selvfølgelig hvor jeg kom fra. Vi har mange gange fået at vide, at når vi er ude i byen, så skal vi ikke sige, at vi er fra Danmark. Man ved aldrig, om man render ind i en muslim, som stadig bærer nag over et par drenge”streger” for et par år siden, så derfor er det besluttet, at hvis nogen spørger, så er vi fra Norge. Kæk som jeg var, forklarede jeg, at jeg var nordmand. Det tog han for gode varer. Jeg kunne ligeså godt have sagt, at jeg kom fra Døllefjelde, han havde alligevel ikke haft nogen anelse om, hvor det var. Han virkede som en meget hæderlig fyr, og vores snak forsatte. Hvordan er Jos? Første gang i Nigeria? Hvad laver du så? Et par minutter senere slog det så den kære frisør: ”Jeg kender da egentlig et par danskere.” Det viste sig så, at fyren her havde et par venner, som havde været deltagere i Reach Out-projektet tidligere. Så kunne man sidde der, og svede som en blegfed dansker, og føle sig dum over lige at have stukket manden en hvid løgn. Hvad skal man egentlig sige i den situation? Nå ja, nu har vi jo ikke kendt hinanden så længe, men jeg har lige løjet dig lige op i ansigtet... Er det i orden med dig? Suk.

Jeg blev færdig efter cirka 20 minutter i den varme stol. Jeg var også begyndt at få lidt ondt af manden, da han jo skulle røre ved mit hoved, hvor sveden bogstaveligt talt løb af. Enden af det hele var, at da jeg kom ud, havde jeg fået lavet mig en god gedigen negerklipning. Dvs. en meget firkantet hårgrænse i panden, og utrolig mange hår der strittede ud over det hele. Men så gav jeg også kun tre kroner for det.

1 kommentar:

  1. Det kan næsten måle sig med "min" frisørsalon på Gl. Kongevej, hvor det tog ca. 7 minutter og jeg ikke forstod et ord af sladderen, da den var en blanding af tyrkisk og pakistansk, tror jeg det var. Prisen skal bare ganges med 30 - æv!

    Det er altid godt at læse din blog, og så glæder jeg mig til du er færdig med dit kulturshock og kommer hjem til surrealismen igen.
    //Zöga

    SvarSlet